Heijmans
9_1.oostelijke_eilanden

VAN KRAAIENNEST TOT CULTURELE BROEDPLAATS

Dit deel van Amsterdam komt voort uit noeste arbeid en handelsgeest. Direct na de aanleg (start in 1625) van de oostelijke haveneilanden Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg vestigde de VOC hier haar werven en meerden de handelsschepen af. Na het stranden van de VOC in 1800 zorgden onder andere de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij en de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen, het latere NV Werkspoor, voor de bedrijvigheid.

AMSTERDAMSE ENCLAVE
Het was een tijd waarin ‘s werelds eerste tanker op dieselmotoren hier het levenslicht zag en diverse kleinere werven voet aan de grond kregen. Na de verdwijning van de VOC kwamen er langzaam steeds meer woningen in het gebied. Omdat het werd omsloten door bedrijfsterreinen en spoorwegemplacementen was het een soort enclave in Amsterdam en waren de bewoners sterk gericht op de industrie op de eilanden. Veel bewoners werkten in de fabrieken van Werkspoor of op de scheepswerven.

WIENER & CO
Het Wienerterrein was ooit een stadsschuitenmakerswerf. Hier werden vlotschuiten (transport) en modderschuiten (baggeren) gebouwd. Het terrein is tot in de 70-er jaren van de vorige eeuw deels in gebruik gebleven als scheepswerf. Hierna nam machinefabriek Wiener & Co het terrein volledig in gebruik tot medio 2000.

  • 9_2.10019a000463
  • 9_3.schermafbeelding-2013-05-01-om-115810
  • 9_4.wiener1
Site by Alsjeblaft!